Instagram algoritam u 2023. godini – sve što trebate znati
Instagram algoritam je uvijek tema raznih teorija i svatko ima svoje mišljenje kako algoritam funkcionira. Forumi su puni raznih tvrdnji i teško je zaista znati što sve točno utječe na Instagram algoritam, a i sama kompanija nije dugo otkrivala detalje. Ipak, u zadnje vrijeme postaju sve transparentniji i žele da korisnici shvate kako funkcionira i koji su neki od faktora koji utječu na rangiranje određene objave.
Zato u ovom članku na što jednostavniji način želim približiti Instagram algoritam.
Zašto uopće postoji Instagram algoritam?
Svi želimo da korisnici naših proizvoda uživaju u korištenju, zar ne? Želimo da je korisničko iskustvo na razini i učinit ćemo sve da tako i bude, a tom logikom se vodi i Facebook, vlasnik Instagrama odnosno Mark Zuckenberg, osnivač Facebooka. Sigurno se Mark u jednom trenutku zapitao kako da to iskustvo učini što ugodnijim i došao na ideju algoritma.
Njegova zadaća je da vam plasira sadržaj koji vam se sviđa, ali kako da on zna što se vama sviđa – ne može algoritam čitati vaše misli i osjećaje. Ne može algoritam (bar ne još) ući u naš mozak i jednostavno pročitati podatke.
Foto: Pixabay
>> KAKO UKLONITI POZADINU SA SLIKE U 3 SEKUNDE? <<
Što onda može? Vrlo jednostavno, može pročitati podatke i donijeti zaključke iz onoga što mu mi dostavimo, a to su naše aktivnosti po društvenim mrežama, u ovom slučaju Instagramu. Sukladno tome, plasira nam sadržaj s kojim imamo najviše interakcija jer mu je to pokazatelj da nam se to očito sviđa.
Što točno gleda Instagram algoritam i kako odlučuje što ćemo vidjeti?
Instagram algoritam ima zaista pregršt faktora, a neke od njih spominje Later u svojem vodiču. Vodič me se osobno jako dojmio i odlučio sam uzeti par dana vremena i sažeti vam najvažnije stvari u ovaj članak na jednostavan i lako shvatljiv način tako da na jednom mjestu imate sve što trebate znati o Instagram algoritmu, ali isto tako da i potpuni početnici koji tek ulaze u ovaj svijet nemaju poteškoća s praćenjem gradiva.
Ono što Instagram navodi jest da postoje razni faktori, ali 3 su najvažnija pa ćemo u nastavku teksta ukratko objasniti svaki od faktora. Idemo se staviti u poziciju osobe koja konzumira sadržaj kako bi lakše pojasnili cijelu priču.
- Koliko vas zanima određena objava?
Algoritam pokušava predvidjeti koliko je vas ustvari briga za određenu objavu, a podaci koje koristi je ustvari povijest objava s kojima imate interakcije. Dakle, na koju vrstu objava najčešće lajkate, komentirate, sherate na story, šaljete drugima u DM. Ipak, koje su najvažnije interakcije, imamo li kakvo rangiranje? Najvažniji su komentari, lajkovi,dijeljenja i post saves. Ako pričamo o videu, tu su pogledi, koliko ih je pogledalo objavu i do kojeg postotka.
- Koliko ste povezani s tim profilom?
Osim pukih interakcija, sljedeći sloj je vaša dosadašnja veza s profilom čiju objavu će Instagram potencijalno objaviti. Kako on određuje tu vezu? Ako primjerice često komentirate objave određenog profila ili ostavljate više komentara na istoj objavi, to algoritam vidi kao jaču vezu. Također, ako im često šaljete poruke u DM, to je još jedan faktor koji algoritmu daje do znanja da postoji jača veza između korisnika i profila.
- Kada je sadržaj objavljen?
Kako želi da gledate samo najnovije objave, algoritam također gleda kada je taj sadržaj objavljen. Zašto bi gledali objave koje imaju veze s Božićem ako je prošla Nova Godina? Naravno da algoritam ne želi da feed izgleda kao da nije u toku s vremenom i svime što se događa, zato je važno objavljivati konstantno. Također, možemo iskoristiti insightse koje imamo da vidimo kada su našli fanovi najviše online i upravo tada napraviti objavu. Naravno da vremena kada su fanovi online variraju i to je zaista individualna stvar za svaki profil.
Razbijanje mitova o Instagram algoritmu
Sam Instgram je u jednoj Q&A sesiji pričao o određenim mitovima koji se vežu za Instagram algoritam pa idemo vidjeti što su sve opovrgnuli i o čemu su pričali. Ovaj dio članka struktuirat ću tako da će u naslovu biti mit, a u odgovoru što Instagram kaže na to. Slike koje ćete vidjeti su screenshotovi njihovog storya gdje su davali odgovore.
- Video se rangira bolje nego slike
Ovo nije istina, nema prioritizacije kada se priča o formatu sadržaja, prioritet je sadržaj koji ima veći engagement. Primjerice, ako više gledate video sadržaj, on će se kod vas rangirati bolje jer je prilagođen vašim osobnim preferencama. Također je zanimljivo spomenuti da IGTV format na Explore stranici zauzima 4x više prostora nego slike.
Foto: Later.com
- Engagement grupe i botovi pomažu rastu profila
Crna strana Instagrama između ostalog sadrži engagement grupe, razni chatovi na Telegramu i ostalim IM aplikacija gdje osoba koja ostavi link dobiva lajkove i komentare od svih članova grupe. Pravilo je da to svi moraju raditi za sve kako bi ostali u grupi i na taj način rade umjetni engagement. Druga stvar su botovi, programi koji su kreirani da obavljaju određene radnje umjesto vas. Primjerice, možete odabrati da bot komentira “Predivan recept” na sve slike koje na sebi imaju hashtag recept i tako će u jednom satu ostaviti 10 komentara na 10 različitih profila, a oni manje iskusni mislit će da ste to napravili vi osobno.
Instagram je naravno protiv automatizacije, profili se kažnjavaju, a sada su i direktno rekli da će takve vrste engagementa možda pružiti kratkoročni benefit, ali dugoročno njihov machine learning sistem uči prepoznavati takve interakcije i automatski ruši u ranku takve profile.
Foto: Later.com
- Komentari s manje od tri riječi se ne broje kao engagement
Jedan od većih mitova jest da se kratki komentari ne broje kao engagement, ljudi misle da je jedini engagement kilometarski komentar. I dok s jedne strane mogu shvatiti takvo razmišljanje, ako gledamo u stvarnom svijetu koliko nam je vrijedan prolazni razgovor od nekoliko riječi u odnosu na kavu gdje sjednemo i sat vremena pričamo, ne možemo tako gledati na društvene mreže. Koliko imam pratitelja koji mi ne lajkaju nijedan video, ne komentiraju nijedan članak, a kada se vidimo samo pričaju o tome.
Instagram je i ovo opovrgnuo i rekao da se svaki komentar broji kao engagement, pa čak i ako samo dobijete običan smajlić.
Foto: Later.com
- Business i Creator tip profila se rangira više od Personal tipa
Pojavom Creator profila stvorila se poštena zbunjenost između korisnika jer sada uz Personal i Business imamo i Creator tip profila. Postavilo se pitanje koji se onda najbolje rangira jer definitivno nisu isti. Instagram je potvrdio da se svaki tip tretira jednako u očima svemogućeg algoritma. Ponovno se vraćamo na priču o faktorima o kojima smo pisali na početku članka, a koji utječu na rangiranje.
Foto: Later.com
- Reach na Instagramu određen je time koliko ćete komentara dobiti u prvih 30 minuta
Meni osobno najdraži mit, često sam ga čitao po forumima koji se bave savjetima i trikovima za društvene mreže, prilično dugo je bio i aktualan, a glasi da ako na Instagramu u prvih 30 minuta ne dobijete visok engagement, objava će potonuti u feedu i neće ju vidjeti gotovo nitko. Instagram je to jasno opovrgnuo, faktori rangiranja su poznati, naravno da je dobro ako u startu dobijete visok engagement, ali to ne utječe na generalni reach.
Foto: Later.com
Kako Instagram algoritam funkcionira za Instagram story?
Ne mogu pisati članak o algoritmu na Instagramu, a da se ne dotaknem, po meni najvažnije stvari na toj društvenoj mreži, a to je Story. U svojem tečaju za vođenje društvenih mreža imam posebnu lekciju u kojoj podučavam samo oko Storya i posebnu lekcije gdje samo dajem trikove koji mogu Story učiniti boljim. Stvari su vrlo jednostavne, tamo je pažnja, mi želimo biti tamo gdje je pažnja.
Možda ste se pitali na koji način Instagram određuje redoslijed Storya? Uvijek ćete prije vidjeti Storye od onih profila s kojima imate najsnažniju vezu. Dakle oni s kojima imate najviše interakcija, sve ono što smo učili na početku ovog članka (s obzirom na duljinu, ovo već polako možemo zvati i tekstualni seminar, svaka čast ako ste izdržali do ovog dijela).
Velik fokus je na učestalosti. Dakle, koliko često objavljujete ovaj format. Jako je važno objavljivati Storye konstantno, ne treba to biti 40 dnevno, ali odredite si količinu koju ćete objavljivati dnevno, ali da onda taj volumen slijedite na dnevnoj bazi, konstantno. Ako je to 4 dnevno, onda svaki dan objavite 4, nemojte dva dana po 4 i onda vam se više ne da. Nikada neću zaboraviti objavu u Facebook grupi Društveni mediji gdje je osoba rekla kako joj je jedna agencija ponudila paket objava, a urnebesni dio jest da su joj ponudili jedan story mjesečno. Da, dobro ste pročitali, jedan story mjesečno.
Kako algoritam funkcionira za IGTV?
IGTV je od svog lansiranja do danas doživio određene promjene, najavljen je kao velik rušitelj YouTube platforme, ali YouTube srušen nije. Ipak, u međuvremenu su uveli nekoliko alata kojima su pokušali povećati vidljivost pa idemo ustvari vidjeti kako algoritam gleda na ovu opciju. Postoje tri opcije unutar IGTV-a.
- For you – sadržava IGTV video materijal za koji Instagram smatra da će vam se svidjeti, a to utvrđuje kroz svoj machine learning sistem i profile koje pratite
- Following – vrlo jednostavno, videi od profila koje pratite
- Popular – videi koji su trenutno najpopularniji na Instagramu
S obzirom da je ova opcija još uvijek relativno nova, algoritam funkcionira kao i za objave, a o tome smo pisali na početku članka. Ono što će itekako utjecati na vidljivost vašeg IGTV videa jest da prije objavljivanja kliknete na “Post a preview” te će se jedna minuta videa pojaviti u Instagram feedu.
Foto: findyourinfluence.com
Također, novitet koji su uveli su IGTV serije. Tako je, možete objaviti video i dodati ga u svoj službeni serijal, a serijal će se razlikovati od ostalih IGTV videa tako što može imati svoj mali logotip i nakon što video završi, automatski vam nudi sljedeću epizodu. Kako je opcija relativno nova, još uvijek ju nisam imao prilike testirati, ali čim ulovim vremena i napravim par mjeseci testiranja, dočekat će vas opširan članak.
Kako algoritam funkcionira za Explore page?
Instagram Explore je mjesto gdje odemo kada ne znamo više što scrollati pa tražimo nove ideje. Ili smo uvijek tamo? Zaista je individualno, ali jedno je sigurno – Explore sadrži objave profila koje ne pratimo, a moguće da bi ih trebali pratiti. Kako sada algoritam zna da su tamo profili koje mi baš trebamo pratiti?
Stvar je vrlo jednostavna, algoritam također gleda vrste profila s kojima imate najviše interakcija, najsnažniju vezu i prikazuje vam vrlo slične profile. Trude se da je svačiji Explore tab personaliziran koliko je god moguće, a ranije ove godine u Explore su ubacili opciju channels gdje imate grupirane određene interese na koje možete kliknuti i vidjeti što ima u toj kategoriji.
Foto: Later.com
Već sada možete pogoditi da algoritam koristi i vaše klikove na te kategorije da bi kroz još jedan sloj provjere utvrdio što vam se najviše sviđa i plasirao vam samo takav sadržaj.
Kako Instagram algoritam funkcionira za Reelse?
Što se tiče Reels sadržaja koji je u 2022. godini dosegao vrhunac svoje popularnosti, sve osnovne stvari koje vrijede za generalni algoritam se primjenjuju i na Reelse jer, ipak su dio iste platforme, Instagrama.
Ipak, postoji par specifičnosti koje je sam Instagram objavio na svojem Creator accountu što se tiče algoritma i niže su prikazani faktori koji će pomoći da Reel dobije veći reach, završi u Explore page:
- Trebaju biti zabavni, imati plot twistove, izneneđanja, brzo uhvatiti pozornost gledatelja
- Inspiriraju, potiču ljude da pokrenu neki novi trend ili ga dijele na svoj story
- Koriste alate poput teksta, efekta, filtera i ostale Instagram alate
- Čisti vertikalni video, ne horizontalni koji je skaliran na vertikalno
- Koristi glazbu koja se može pronaći u Instagram Music library
- Odaberite topics kod Reelsa kako bi ga Instagram mogao lakše svrstati u kategorije i preporučiti
Niže su navedene stvari koje bi trebali izbjegavati kod Reelsa:
- loša kvaliteta slike, mala rezolucija, mutan video
- repost s drugih platformi (primjerice TikTok)
- ima obrub oko videa, ovdje se značajno narušava estetika
- većina slike je tekst, ovdje žele izbjeći Reelse koji ustvari služe kao reklama s hrpom teksta
Zaključak
Evo nas dragi moji čitatelji na kraju ovog tekstualnog seminara o Instagram algoritmu. Pokušao sam stvari sažeti na što jednostavniji način kako bi svatko od vas shvatio kako on funkcionira i zaista se nadam da će biti od pomoći. Da sažmemo cijelu priču, ako sretnete nekoga i pita vas kako taj algoritam funkcionira, gleda povijest vaših interakcija s određenim profilom, s određenom vrstom sadržaja i sukladno tome plasira sadržaj. Želi da na feedu vidite većinom ono što vam se sviđa i većinom od profila s kojima ste povezani.
Ovo je tema koje se puno detaljnije dotičem u Fitnes prodaja i marketing tečaju pa bacite oko ako još niste, mislim da vam to može biti korisno ulaganje da unaprijedite svoje fitnes poslovanje, dobijete više pratitelja i naravno, povećate broj svojih klijenata.
Je li ti ovaj članak bio koristan? Podrži moj rad brokulom! 🙂