Instagram carousel post stekao je svoju popularnost iz jednostavnog razloga – omogućuje nam da u nekoliko fotografija ispričamo priču, a efekt gdje se jedna slika proteže preko dva slide-a donosi posebno iskustvo konzumiranja sadržaja koje nemamo na nijednoj drugoj društvenoj mreži pa je tako ova vrsta objave jedinstvena.
Moram priznati da ovakav tip objava najčešće viđam na desecima profila koji se bave edukacijom o nekom aspektu digitalnog marketinga, a većinom su iz Srbije. Ono što je dobro jest da u jednoj objavi na maksimalno 10 slide-ova mogu kvalitetno ispričati segment o kojem žele educirati, svi imaju carousel postove, vizualno su brendirani i usklađeni sa svojim bojama, dizajn je odličan, ali muči me jedna stvar.
Svi ti profili izgledaju isto. Doslovno, svi su isti, samo se jedan profil dotakne neke teme prije nego drugi. Ne mislim ništa loše time, rade zaista super sadržaj, imaju pratitelje, imaju zajednicu, daju korisne informacije, ali svi su prokleto isti u globalu i nisam sretan zbog toga, ali što je tu je.
Mišljenja sam da prostora za ovakav tip objava ima jako puno van sfere digitalnog marketinga. Postoji toliko branši koje mogu implementirati carousel objave, a to uopće ne rade. Čak sam vidio jedan profil koji je spominjao da će napraviti tečaj o tome kako raditi ovakve objave i to mi je zaista bilo smiješno, tečaj o nečem tako banalnom? Uskoro ćemo imati tečaj za otvaranje Instagrama i upisivanje korisničkog imena i lozinke.
>> NAUČI KAKO FUNKCIONIRA INSTAGRAM ALGORITAM <<
Ustvari, ta objava me motivirala da napravim ovaj veliki vodič i besplatno vam podijelim znanje o tehničkoj strani izrade carousel objava. Mislim da je tehnička strana nešto što je općenito i što treba biti besplatno dostupno, a sam dizajn, vrsta sadržaja, struktura carousel objave i još puno drugih stvari koje su individualne od profila do profila je nešto što je potencijal za naplatu.
Ovo je po mojem mišljenju nešto što treba biti besplatno pa sam se pobrinuo da tako i bude. Neka ovo bude najveći, najbolji i najkompletniji vodič za carousel objave koji ćete pronaći i neka vam bude koristan tako da radite super kul carousel objave 🙂
Odlučio sam u ovom vodiču proći kroz nekoliko stvari:
- Kako napraviti carousel pomoću Canve?
- Kako napraviti carousel post pomoću Photoshopa?
- Koje su glavne prednosti ovakvog tipa objave?
- Kako bi trebala izgledati struktura?
- Koje su najčešće greške koje radite?
Jesmo spremni? Idemo prvo vidjeti kako to uopće napraviti s tehničke strane.
Kako napraviti carousel post pomoću Canve?
Idemo za početak razjasniti dimenzije. Ako želimo da nam se vizualni element preklapa iz jedne slike u drugu, to znači da se on treba nalaziti na obje slike. Hoćemo li ga ručno rezati na pola pa staviti na jednu i na drugu sliku? Naravno da ne.
Dimenzije slike koje se odnose na širinu ćemo povećati za onoliko piksela koliko slika u konačnici želimo imati. Uzmimo za primjer da želim imati dvije slike i da mi se vizualni element preklapa s jedne na drugu. To znači da standardna širina slike na Instagram postu od 1080px postaje 2160px, a visina mi ostaje ista.
Korak 1 – izradi dimenzije u Canvi
U našem slučaju, dimenzije vizuala iznosit će 2160×1080. U gornjem desnom kutu na početnom ekranu Canve kliknut ćemo na Create a design > Custom dimensions, upisati naše dimenzije i kliknuti na Create design..
Ovo je bilo lagano, nema tu puno filozofije. Kada kliknemo na Create design, dočekat će nas naš prazni vizual.
Korak 2 – izradi Instagram carousel post
Ovo je kreativni korak u kojem vi radite svoj vizual. Ja sada ovdje neću podučavati o tome kakav sadržaj da radite i davati vam tečaj iz izrade sadržaja, za to postoji moj tečaj o vođenju društvenih mreža i to je individualna stvar za svakoga. Ovdje se bavimo tehničkim aspektom izrade carousela. Ono što je ipak zajedničko svima jest sljedeće:
- ako želite da se vizualni element preklapa iz jedne slike u drugu, morate ga staviti točno na sredinu
Srećom, Canva ima smjernice koje vam pokazuju kada ste neki element stavili točno na sredinu predloška tako da tu nema brige. Idemo vidjeti kako to izgleda u praksi.
U praksi vidimo da nam je Canva dala smjernice za horizontalno i vertikalno centriranje elementa. U ovoj situaciji, element je točno na sredini i kada napravimo objavu, dobit ćemo onaj efekt gdje se jedan dio elementa “pretače” u drugi, iz slike u sliku, kod listanja slika u sklopu carousel objave. Idemo dodati još neki tekst i pozadinu čisto da imamo potpunu sliku.
Korak 3 – Podjela vizuala na dva dijela
Recimo da imamo gotov vizual. Sljedeći korak jest da ga podijelimo na dva jednaka dijela, jer ovo ne možemo uploadati na Instagram s obzirom da je šire od maksimalne širine objave. Trebaju nam dvije jednake slike. Što ćemo napraviti?
Potreban nam je program izvan Canve, ali prvo moramo preuzeti ovu sliku i to u .png formatu. Kliknut ćemo na Download u gornjem desnom kutu, odabrati PNG i preuzeti sliku. Zatim ćemo iskoristiti neku od web stranica koja nam nudi rezanje slike na jednake dijelove.
Kako ćemo pronaći takve stranice? Dobri stari Google u koji ćemo upisati nešto poput: “split image into equal parts online”
Pronašao sam više stranica, ali gledam vama dati najjednostavniju da ne morate proći 25 koraka da napravite jednostavnu podjelu i da odrade posao jednostavno, pa je tako dobitnik stranica PicTools koja dijeli sliku na jednak broj dijelova.
Prvo trebamo kliknuti na Upload Image i odabrati našu sliku.
Sljedeći korak jest da pod Rows upišemo 1 s obzirom da ne dijelimo sliku po širini već po visini. U Columns upisujemo broj koji će označavati na koliko dijelova želimo podijeliti našu sliku. Kako su dimenzije naše slike širinom predviđene za dvije slike po 1080px, onda ćemo upisati 2.
Kada bi širina našeg vizuala u Canvi bila predviđena za 3 slike, onda bi rezolucija bila 3240×1080 i ovdje bi upisivali brojku 3 pod Columns.
Finalni korak je klik na Download te ćete dobiti dvije fotografije koje su jednakih dimenzija: 1080×1080 piksela. Te fotografije ćete učitati na Instagram i imati svoj carousel post.
>> KAKO UREDITI INSTAGRAM PROFIL – 5 SAVJETA ZA OPTIMALAN PROFIL <<
Kako napraviti carousel post pomoću Photoshopa?
Osobno više volim raditi u Photoshopu jer su mi neke stvari praktičnije i jednostavnije iako naravno, kao što smo gore vidjeli, sasvim je moguće i u Canvi napaviti cijelu stvar. Idemo mi sada vidjeti kako to napraviti u Photoshopu.
Korak 1 – odredi dimenzije
Prvi korak je kliknuti na File > New i u polje Width upisati širinu. O čemu ovisi širina? O broju slika koje želimo imati. Uzmimo za primjer da ovaj put želimo 3 slike. Širina jedne slike je 1080, širina 3 slike je 3×1080 = 3240 pa ćemo taj broj upisati u polje predviđeno za širinu dok visinu postavljamo na 1080. Na slici niže možete vidjeti ostale postavke i nakon toga kliknite na OK.
Ono što smo dobili jest predložak dimenzija koje smo postavili.
Korak 2 – odredi mjesta na kojima se slika dijeli
Sljedeći korak jest da napravimo Slices, a to su mjesta gdje će Photoshop kod spremanja ove slike napraviti rezove i tako nam ovaj predložak podijeliti na tri dijela. Ovdje vidimo prvu razliku u odnosu na Canvu, sve radimo u jednom programu i na jednom mjestu. Idemo vidjeti kako doći do tih rezova.
Prvo moramo napraviti Guides koje kasnije pretvaramo u Slices. To znači da moramo Photoshopu reći da nam ovaj predložak podijeli na tri jednaka dijela. Ako znamo da je ovo ustvari 3×1080, onda ćemo mu reći da nam svakih 1080 piksela postavi jedan okomiti Guide.
To radimo tako da u gornjem izborniku kliknemo na View > New Guide i upišemo 1080px.
Ono što će Photoshop napraviti jest postaviti okomitu crtu nakon 1080 piksela.
Ako slučajno ne vidite okomitu crtu i ovu mrežu, trebate upaliti taj prikaz, a prečac na tipkovnici je Ctrl + H.
Vrijeme je da odredimo sljedeći dio gdje se reže slika, a to je nakon drugih 1080 piksela. Sada nam opet treba znanje matematike, pa ćemo tako otići na View > New Guide i tamo upisati 2160px iz razloga što je to mjesto gdje završava druga slika, nakon drugih 1080 piksela.
Sada imamo dvije okomite crte koje nam sliku dijele na tri dijela. Je li to to? Nije. Trebamo ove Guides pretvoriti u Slices. Kako ćemo to napraviti? Kliknut ćemo na ikonicu koja označava Crop, a na slici je označena crveno.
Ono što trebamo napraviti je držati lijevi klik sekundu do dvije dok nam se ne otvori izbornik koji će nam prikazati opciju Slice tool. Kliknemo na tu opciju, ikonica se promijenila i sada izgleda kao nalivpero, a odmah ispod izbornika nam se omogućuje opcija Slices from guides. Na slici niže sam vam označio izgled ikonice za Slice tool u izborniku s alatima i opciju Slices from Guides.
Samo kliknite na tu opciju.
Nakon što ste kliknuti, upravo ste Photoshopu rekli: “Čuj stari, ovdje ćeš mi odrezati ovo sve na tri jednaka dijela, a ja se sada bacam na dizajn”
Korak 3 – dizajniranje carousel posta
Kao što sam napomenuo, ovo je vodič za tehničku izradu carousel objave i ja ovdje ne mogu davati savjete za izradu sadržaja, vizualni brending i sve ostale stvari jer je to individualna stvar i to se radi kroz individualne konzultacije. Zato ću sada napraviti nešto tek toliko da vidimo kako Photoshop dijeli sliku, ali ovdje možemo vidjeti još jednu prednost u odnosu na Canvu – imamo fiksno postavljene okomite crte koje nam govori gdje će se slika podijeliti.
U Canvi to nemamo već imamo samo oznaku kada je slika točno na sredini, ako bi radili carousel post gdje se vizualni elementi trebaju prelijevati preko 3 slike, nećemo imati ovakve oznake. Naravno da to nije nikakva prepreka i bez problema s minimalnom greškom možemo odokativno u Canvi odrediti gdje će to biti, ali meni je ovo osobno praktičnije.
Postavio sam dvije ikone i tekstualne primjere u svoj predložak, a stavio sam ih tako da budu dio jedne i druge slike vodeći se okomitim crtama.
Korak 4 – export carousel posta
Kada smo sve to napravili, dizajnirali, sredili – finalni korak je da od ovog velikog predloška napravimo tri slike. Kliknemo na File > Save for Web & Devices uz napomenu da ova opcija ovisi o verziji Photoshopa koju koristite, osobno koristim CS4 verziju iz 2015. godine dok novije verzije ovo imaju u File > Export > Save for Web (Legacy).
Nakon toga otvorit će se ovaj prozor, pogledajte da imate ove postavke i kliknite na Save.
Nakon toga otvara se još jedan prozor na kojem trebate na dnu pod Slices odabrati All slices kako bi bili sigurni da će napraviti export svake slike.
Nakon toga kliknite na Save i stvorit će se folder u kojem ćete imati ovu sliku podijeljenu na 3 jednaka dijela od kojih će svaki biti rezolucije 1080×1080 piksela te ih možete postaviti na Instagram.
Koje su glavne prednosti ovakvog tipa objave?
Carousel post vam omogućuje da ispričate priču u nekoliko slika, a hoćete li to uspjeti napraviti je već druga priča. Prije svega, pratitelj u par listanja odnosno par fotografija može dobiti jasnu i nedvosmislenu poruku koja je vizualno na razini. Umjesto kilometarskog teksta na Instagramu koji nije ništa loše, ali nekad je zaista zamor čitati tekst koji je jednoličan (Instagram tekst objave ne možemo podebljati ili nakositi, imamo samo velika i mala slova), dobivamo mogućnost staviti male količine teksta, ono najvažnije, ono što lovi pažnju u boji, fontu i poravnanju kakvo samo mi želimo.
Držimo korisnika dulje na svojem profilu što može imati pozitivan utjecaj na Instagram algoritam.
S obzirom da je riječ o više fotografija, prva fotografija može služiti kao “mamac” i samim time privući pažnju koju običnim tekstom vjerojatno nikada ne bi privukli, a ako to napravimo kako spada, lijepo će se uklopiti u ostatak objava na našem profilu i svim novim posjetiteljima biti jedan od prvih odabira za klik, pregled, save i potencijalni share nekome u DM.
Kako bi trebala izgledati struktura?
Ovisi o vrsti posta. Najčešće se ova vrsta koristi za edukaciju, ali zašto ne bi jedan travel Instagram profil koristio carousel da napravi razglednicu koju možete listati? Panoramsku sliku? Mogućnosti su zaista široke i uvijek imajte na umu da carousel post nije rezerviran za edukaciju.
1. Upečatljiv naslov i prva slika
Prva slika je ta koja lovi pažnju, treba imati kvalitetno osmišljen naslov – hoće li to biti neka lista ili pitanje ako je riječ o edukativnoj objavi ili prekrasnoj slici bez ikakvog teksta – individualna je stvar. Pobrinite se samo da ta prva slika bude tako dobra da pratitelj ne može odoljeti, mora kliknuti.
2. Uvod u sadržaj
Na drugoj slici nije loše najaviti što ih čeka. Određen broj pratitelja je odustao od carousel posta nakon što su vidjeli prvu sliku. Oni koji su nastavili ulagati svoje vrijeme u konzumiranje vašeg sadržaja i privučeni su prvom slikom sada očekuju nešto konkretnije. Uvedite ih u priču, opišite što ih čeka, što će znati na kraju carousela, što će vidjeti, nešto što će poslužiti kao dobar uvod. Imajte na umu koliko je malo potrebno da osoba ode s vaše objave – doslovno manje od sekunde.
3. Razrada
Glavni dio, uvelike ovisi o vrsti sadržaja koji stavljate. U konačnici, svatko pruža vrijednost. Netko pruža vrijednost u obliku korisne informacije, netko u obliku humora, netko u obliku aktualne vijesti – to ovisi od profila do profila i ima tu još puno vrijednosti. Ono što je zajedničko svima je da će u sljedećih nekoliko slika pružiti određenu vrijednost.
4. Zadnja slika
Ovdje se ne slažem s popriličnim brojem profila koji se bave nekim od područja iz digitalnog marketinga – oni će reći da zadnja slika treba biti prodaja tečaja ili proizvoda. Mislim da je to prenaporno i da bi prodaja trebala zauzimati najviše 20% ukupnog sadržaja. Tu i tamo možete ubaciti, ali ne stalno. Zadnja slika neka bude zaključak cijele priče i mini poziv na akciju kojim ćete osigurati engagement – to može biti poziv da označe u komentare osobu koja ima veze s pričom, da iskomentiraju nešto, zadajte im mini zadatak gdje riješenja/odgovore pišu u komentare, bilo što. Završite to kako spada.
Koje su najčešće greške koje radite?
Za kraj, spomenut ću najčešće greške koje radite kod carousel postova, a na koje prečesto nailazim.
Prije svega, to je brdo teksta. Ono što neki rade jest da pomisle kako je carousel post ustvari isto kao i kada stavljaju tekst u opis Instagram objave, samo ga ovaj put stave u post tako da ne trebaju ništa pisati u opis objave. Pa tako dobijemo objavu s hrpom teksta koji se nikome ne da čitati. Molim vas, vi koji ovo čitate i radite to – prestanite to raditi. Uništavate poantu ovakvog tipa objave. Jedna do dvije kratke rečenice i to je to.
Druga greška je kombiniranje previše različitih stilova. Jedna slika ima jedan stil, druga slika ima drugi stil, pomiješate 9 različitih boja, 7 fontova, osoba koja lista te slike nakon svake slike ima osjećaj kao da je na drugom profilu. Uspostavite vizualni brending, odaberite svoje fontove, svoje kombinacije boja i neka budu konstantni kroz svaku sliku.
Treća greška jest da opis Instagram objave bude kilometarski. Imamo carousel objavu gdje smo pokušali sažeti najvažnije informacije, to sve skupa izgleda divno, praktično, jednostavno, ali eto, imamo i hrpu teksta u opisu koji trebamo čitati. Što je onda u fokusu, informacije u carousel postu ili tekst u opisu? Prečesto se susrećem s profilima koji ne znaju odrediti fokus i sve im je jednako važno, a dobro znamo da kada je sve podjednako važno, onda ništa nije važno.
Zaključak
Carousel postovi su vrhunska stvar koja je dostupna samo na Instagramu i samo na Instagramu će osoba dobiti carousel iskustvo. Doslovno svakoj osobi koju mentoriram za društvene mreže predlažem ubacivanje ovakve vrste sadržaja. Nadam se da će vam ovaj seminarski rad (budimo realni, ovo je odavno prošlo format članka) na temu carousela biti od pomoći i potaknuti vas da ih uvrstite u svoj sadržaj. Iskoristite ih pametno, ispričajte priču i želim vam da radite carousele koje će ljudi dijeliti u storijima, koje će ljudi spremati i koji će vam dovoditi nove pratitelje.
Sretno! 🙂